RK. Wniosek o pomoc konsumencką (Powiatowy Rzecznik Konsumentów)

Jednostka prowadząca

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek może być przesłany na adres: Starostwo Powiatowe w Sochaczewie, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 65, 96-500 Sochaczew lub złożony w urzędzie Starostwa Powiatowego lub przesłany pocztą elektroniczną na adres: e-mail: prk@powiatsochaczew.pl

Opłaty

Konsument nie ponosi opłat z tytułu pomocy udzielanej przez Rzecznika. Nie wnosi także opłaty skarbowej z tytułu składanego wniosku konsumenckiego

Termin i sposób załatwienia

  • Rzecznik występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego, bez zbędnej zwłoki od daty zarejestrowania kompletnego wniosku konsumenckiego.
  • Rzecznik określa samodzielnie rodzaj i zakres udzielanej pomocy prawnej biorąc pod uwagę szereg okoliczności w szczególności uwzględniając okoliczności faktyczne sprawy wynikające z dokumentacji załączonej do wniosku konsumenckiego oraz jego stanu prawnego.
  • Rzecznik podejmuje głównie działania polubowne. Jeżeli przedsiębiorca w odpowiedzi na wystąpienie wyraża zgodę na spełnienie żądania konsumenta, to Rzecznik informuje o tym fakcie konsumenta określając działania jakie winny być podjęte w celu realizacji żądania. W sytuacji nie wyrażenia zgody na spełnienie żądania konsumenta Rzecznik informuje o tym konsumenta i określa prawne możliwości realizacji jego żądania.
  • W przypadku braku: a) podstaw do podjęcia działań - jeżeli wniosek i załączona do niego dokumentacja nie wskazuje na naruszenie praw konsumenta - konsument jest informowany niezwłocznie w formie pisemnej, b) we wniosku istotnych dla sprawy informacji, czy dokumentów, Rzecznik wzywa konsumenta, wyznaczając 14-dniowy termin do jej uzupełnienia. Nieuzupełnienie dokumentacji w zakreślonym terminie, skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
  • W razie odrzucenia przez przedsiębiorcę argumentów przedstawionych przez Rzecznika, konsumentowi dla dochodzenia roszczeń pozostaje droga sądowa.
  • W szczególnie uzasadnionym przypadku, po analizie aspektów konkretnej sprawy m.in. powtarzalności nadużyć ze strony przedsiębiorcy wobec szerszej grupy konsumentów, zasadności powództwa cywilnego i oceny stopnia ryzyka jego oddalenia z powodu braków dowodowych, przedawnienia czy też innych uchybień, a zatem w zależności od okoliczności konkretnej sprawy, Rzecznik może podjąć decyzję o wytoczeniu powództwa cywilnego na rzecz konsumenta, bądź wstąpić do procesu cywilnego po stronie konsumenta. Wstąpienie do procesu cywilnego jak również wytoczenie powództwa na rzecz konsumenta przeciwko przedsiębiorcy jest samodzielną decyzją Rzecznika.
  • Rzecznik podejmując działania na rzecz konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych wobec przedsiębiorców. Nie ma również uprawnień do rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą w sposób dla nich wiążący, nie może stosować środków przymusu celem wyegzekwowania roszczenia konsumentów, nie prowadzi postępowania dowodowego. Podejmując działania na rzecz konsumenta opiera się jedynie na treści skargi konsumenckiej i załączonej przez niego dokumentacji.
  • Rzecznik nie sporządza ekspertyz w sprawach wymagających wiedzy specjalistycznej.
  • Rzecznik występując do przedsiębiorcy działa na rzecz konsumenta a nie w jego imieniu, a zatem nie jest pełnomocnikiem konsumenta działającym na jego zlecenie.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje. Rzecznik nie działa w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego, nie wydaje rozstrzygnięć administracyjnych

Inne informacje

Osoby uprawnione do ubiegania się o realizację usługi: Osoby fizyczne, będące konsumentami zamieszkałymi wyłącznie na terenie Powiatu Sochaczewskiego

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Powiatowy Rzecznik Konsumentów (RK)
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 października 2021 11:23
Dokument wprowadzony do BIP przez: Michał Orzeszek
Ilość wyświetleń: 393
03 stycznia 2024 11:31 (Wioletta Fortuna) - Aktualizacja danych załącznika.
03 stycznia 2024 11:29 (Wioletta Fortuna) - Aktualizacja danych sprawy.
03 stycznia 2024 11:28 (Wioletta Fortuna) - Usunięcie załącznika.
Zatrzymaj banner przewijany