KT. Wydanie prawa jazdy po raz pierwszy / pozwolenia na kierowanie tramwajem / Profil Kandydata na Kierowcę (PKK) - (Wydział Komunikacji i Transportu)

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony wniosek o wydanie prawa jazdy/pozwolenia (druk dostępny poniżej lub w siedzibie tut. Urzędu);
  2. Kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 426, z późn. zm.); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny - w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami – dotyczy każdej kategorii;
  4. Orzeczenie psychologiczne stwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami (dotyczy kat. C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E);
  5. Pisemna zgoda rodzica lub opiekuna, jeśli kandydat nie ukończył 18 lat (druk dostępny poniżej lub w siedzibie tut. Urzędu);
  6. Kserokopia prawa jazdy – jeśli było już wydane w zakresie innych kategorii.
  7. Dowód uiszczenia opłaty (patrz Opłaty ↑)

Dokumenty do wglądu:

  • Aktualny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
  • Dokument potwierdzający prawo pobytu na terytorium RP (karta pobytu, wiza lub inny dokument potwierdzający posiadanie prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo zaświadczenie, że osoba studiuje co najmniej od sześciu miesięcy) - w przypadku cudzoziemca,
  • Oryginał prawa jazdy (jeśli było wydane),
  • Dokument potwierdzający zamieszkanie na terenie powiatu sochaczewskiego (zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy) – w przypadku cudzoziemców.

 

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 65, 96-500 Sochaczew, Wydział Komunikacji i Transportu, Prawa Jazdy – parter, pokój nr 11, stanowiska: 10, 11 
Nr telefonów: (46) 864 18 11, (46) 864 18 42

Opłaty

  • Opłata za wydanie prawa jazdy – uiszczana po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu państwowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego – w kwocie 100zł
  • Opłata za wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem w kwocie 30 zł
  • Opłata skarbowa za złożone pełnomocnictwo w kwocie 17 zł. Z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej za złożone pełnomocnictwo zwolniony jest małżonek, wstępni, zstępni oraz rodzeństwo.

Opłatę należy uiścić:

  • bezpośrednio w kasie, w siedzibie tut. Urzędu w pon. w godz. 8.00 – 17.30, od wt. do pt. w godz. 8.00 – 15.00,
  • przelewem na rachunek bankowy: 45 9011 0005 0013 1313 2000 0100 (100 zł prawo jazdy, 30 zł pozwolenie na kierowanie tramwajem – opłata komunikacyjna) oraz 16 9011 0005 0013 1313 2000 0040 (17 zł – opłata skarbowa)

Dowó uiszczenia wpłaty za wydanie prawa jazdy należy złożyć w pok. nr 11 lub przesłać na adres e-mail: uprawnienia@powiatsochaczew.pl

Termin i sposób załatwienia

  • Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami należy złożyć osobiście w tut. Urzędzie, przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej w formie dokumentu elektronicznego przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemu Pojazd i Kierowca www.esp.pwpw.pl (wymagane jest posiadanie podpisu kwalifikowanego albo profilu zaufanego);
  • Osoba składająca wniosek elektroniczny przed wydaniem prawa jazdy/pozwolenia dostarcza osobiście lub przesyła pocztą oryginał orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego (jeśli jest wymagane), oraz zgód, o których mowa w części zatytułowanej „dokumenty wymagane do złożenia”;
  • Profil Kandydata na Kierowcę generowany jest bez zbędnej zwłoki, chyba, że istnieje potrzeba zgromadzenia dodatkowych dokumentów (np. konieczność żądania akt ewidencyjnych kierowcy znajdujących się w innym organie wydającym uprawnienia w przypadku zmiany adresu zamieszkania wnioskodawcy);
  • Czas oczekiwania na prawo jazdy – do 30 dni od dnia otrzymania przez tut. Urząd kompletu wymaganych dokumentów i ich pozytywnej weryfikacji przez upoważnionego pracownika;
  • Procedura kończy się przekazaniem dokumentu uprawnionej osobie za pokwitowaniem;
  • Wnioskodawca bądź pełnomocnik zgłaszając się osobiście jest zobowiązany do pobrania biletu z systemu numerkowego (P -prawa jazdy)

Podstawa prawna

  • Ustawa z 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia z dnia 28 czerwca 2019r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 4 marca 2016r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców;
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2019r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców

Wszystkie akty prawne dostępne są na stronie Internetowego Systemu Aktów Prawnych: https://isap.sejm.gov.pl/

Tryb odwoławczy

  • Na czynność materialno-techniczną organu służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Starosty Sochaczewskiego, w terminie 30 dni. Od skargi należy uiścić na konto Sądu opłatę w wysokości 200 zł. Strona może ubiegać się o zwolnienie z kosztów albo przyznanie prawa pomocy.
  • Od decyzji odmownej służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, za pośrednictwem Starosty Sochaczewskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i podlega wykonaniu. Skutkiem zrzeczenia się odwołania jest brak możliwości zaskarżenia decyzji do organu odwoławczego w wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Inne informacje

W przypadku skorzystania z wniosku załączonego do niniejszej karty informacyjnej, ze względów technicznych może nastąpić konieczność ponownego wypełnienia składanego formularza. Wniosek należy drukować dwustronnie przy ustawieniu jak najmniejszego marginesu na drukarce laserowej o minimalnej rozdzielczości 600 dpi przy zachowaniu pełnego nasycenia czerni  i  musi stanowić wierne odwzorowanie wniosku dostępnego w Urzędzie.

Status prawa jazdy można sprawdzić na stronie https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Wniosek nie spełniający wymagań ustalonych w przepisach prawa pozostawia się bez rozpoznania, jeżeli wnioskodawca pomimo wezwania nie uzupełnił braków.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Komunikacji i Transportu (KT)
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 24 kwietnia 2025 14:16
Dokument wprowadzony do BIP przez: Michał Orzeszek
Ilość wyświetleń: 1014
24 kwietnia 2025 15:09 (Michał Orzeszek) - Aktualizacja danych sprawy.
24 kwietnia 2025 14:21 (Michał Orzeszek) - Dodanie załącznika.
24 kwietnia 2025 14:20 (Michał Orzeszek) - Dodanie załącznika.
Zatrzymaj banner przewijany